Exersăm scrierea funcțională

Feb 13, 2018 by

Exersăm scrierea funcțională

Pentru că în România birocrația (încă) este la mare putere, dar mai ales pentru că avem nevoie de scrierea funcțională într-o mulțime de situații de viață concrete, la orice vârstă, am început să exersăm, zilele acestea, cum se redactează o cerere oficială. 🙂

S-a întâmplat ca, de sărbători, fetele să vină acasă cu carnetele de note, pe care le-am analizat împreună, ca pe un obiect extraterestru. 🙂 Am discutat despre ce sunt calificativele și despre utilitatea lor în măsurarea progreselor individuale pe care le fac ele la școală, despre cum ele reflectă – într-o oarecare măsură – cât de bine stăpânește fiecare copil informațiile pe care le învață la școală în raport cu zilele anterioare, dar și gradul de implicare în activități, atenția, dorința de a lucra în echipă, precum și alte lucruri care contează (și care sunt atent monitorizate) în școala noastră.

Apoi am semnat oficial notele, amintindu-ne cu puțină nostalgie de ”vremea noastră”, iar două săptămâni mai târziu Sofia ne-a anunțat că nu-și mai găsește nicăieri carnetul de note. După îndelungi căutări prin casă, dar și la școală, după ce am tras mobile și am răscolit biblioteca, sertarele și toate rafturile cu jucării din casă, după ce am ridicat covoare și am răsturnat totul în jurul nostru, am concluzionat că întradevăr carnetul a dispărut complet, fără logică și fără urmă (și mă aștept să îl găsesc, într-o bună zi, într-un loc unde în mod ”normal” n-ar fi putut ajunge niciodată).

Au urmat lungi discuții despre responsabilitatea de a avea grijă de lucrurile folosite la școală, despre cum carnetul de note este un instrument cu care demonstrezi că ești elev și poți obține diverse privilegii (reduceri la evenimente, gratuitate la transportul în comun, acces în spații culturale etc.), despre cum el este un act al copilului  – așa cum permisul de conducere este un act al celor care au dreptul să conducă o mașină, dar și despre cum procedăm atunci când suntem în situația de a pierde un document oficial.

Așa am ajuns la scrierea funcțională, la felul în care ne adresăm în scris atunci când formulăm o scrisoare, o invitație, o cerere, o reclamație la Poliție sau orice altceva: cui ne adresăm, cum ne prezentăm, cum oferim informațiile importante despre subiectul în discuție, cum formulăm dorința pe care o avem, cum cerem ajutor – dacă e cazul și, la final, cum încheiem, mulțumind pentru ajutor sau trimițând urări de bine destinatarului.

În cele din urmă, după ce timp de câteva zile Sofia a dorit să se mute la altă școală pentru a nu fi nevoie să ceară domnului director un alt carnet de note 😀 , aseară s-a declarat pregătită să redacteze o cerere oficială și să pună capăt acestei probleme care o necăjea de atâtea săptămâni deja. Și și-a asumat sarcina aceasta cu foarte mare seriozitate, așa cum n-am mai văzut-o făcând până acum în relație cu școala. 🙂

Din mâinile ei a ieșit această scrisoare, care pe noi ne-a amuzat foarte tare și pe care o vom păstra ca pe o frumoasă amintire, cu bucuria că am transformat această întâmplare într-o lecție utilă despre cum să te descurci în astfel de momente, despre cum să ai grijă de lucrurile personale, despre îți asumi responsabilitatea pentru situațiile în care ai pierdut/rătăcit un document important și, desigur, despre cum faci rost de unul nou…

scrierea-functionala-cerere-eliberare-carnet-note

Related Posts

Share This

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.