1791 PEDITEL și 0364-917 Call-Center pentru urgențe pediatrice

May 6, 2015 by

1791 PEDITEL și 0364-917 Call-Center pentru urgențe pediatrice

1791 și 0364-917. Salvați aceste numere în agendele voastre telefonice. S-ar putea să nu aveți nevoie de ele niciodată, dar intuiția îmi spune că nu există părinte pe lumea asta care să nu-și fi dorit, măcar o dată, să ceară sfatul unui medic pediatru, de obicei în acele momente în care medicul personal nu poate fi deranjat la telefon, iar o vizită la Urgențe nu pare a fi neapărat necesară…

Sunt o mulțime de situații, deloc neobișnuite, în care avem nevoie de îndrumare medicală: urgențe medicale apărute noaptea sau în weekend, momente în care suntem în locuri fără acces la servicii medicale directe (vacanțe, deplasări în locuri izolate etc.), momente în care medicul de familie nu poate fi contactat sau deranjat, înrăutățirea stării de sănătate a copilului în timpul unui tratament… iată numai câteva exemple în care eu personal aș fi avut nevoie de o (a doua) opinie medicală, de îndrumare sau confirmare a unui tratament corect, și în care a trebuit să mă descurc pe cont propriu, intuitiv sau selectând informații aleatoare de pe internet.

Tocmai pentru situații de acest fel, în care avem nevoie de îndrumare medicală directă, în ianuarie anul trecut a fost înființat Serviciul telefonic PEDITEL 1791, disponibil non-stop, la care părinții clujeni au putut solicita informații medicale pentru orice fel de probleme de natură pediatrică. PEDITEL 1791 a funcționat ca o inițiativă a Fundației Părinți din România, în primul an serviciul fiind sponsorizat de Fundația Vodafone România. Coordonatorul medical al proiectului a fost Spitalul de Copii Cluj, până în prezent linia telefonică funcționând doar la nivel local, cu implicarea a 32 de medici.

În primele 16 luni de funcționare serviciul telefonic PEDITEL 1791 a rezolvat peste 12000 de cazuri medicale, fie îndrumându-le  către 112 sau consult medical imediat, fie oferind recomandări medicale pentru domiciliu (îndrumări generale, ajustare doze de medicație, recomandări către medicul de familie etc.). Înființarea acestui serviciu telefonic a condus la o scădere cu aproximativ 15% a apelurilor telefonice către 112 pe segmentul de vârstă de 0-18 ani, principalele cauze de apel fiind febra, vărsăturile, diareea, tusea, erupțiile cutanate și plânsul neîntrerupt al bebelușului. Per total, peste 65% din cazuri au fost rezolvate telefonic, ceea ce a condus la o mai mică aglomerare a camerelor de gardă din cadrul secțiilor de pediatrie din oraș.

Începând cu 1 mai 2015 serviciul telefonic Peditel 1791 și-a încetat activitatea în vechiul format, odată cu încheierea de drept a parteneriatului dintre Fundația Părinți din România și Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii Cluj-Napoca, acesta fiind transformat în Call-Center pentru urgențe medicale pediatrice. Noul număr de telefon 0364-917 este apelabil non-stop, cu tarif normal, din orice rețea de telefonie.

Pe de altă parte, Fundația Părinți din România a anunțat că dispune de fondurile necesare menținerii în funcțiune a deja cunoscutei linii telefonice PEDITEL 1791 și că va face toate demersurile necesare pentru ca acest proiect să continue, fie că el se va derula în continuare la Cluj sau se va muta în altă localitate, unde există interes pentru acest proiect. Se estimează că linia telefonică 1791 va redeveni în curând funcțională și, de la începutul lunii iunie, va putea fi utilizată la nivel național. La capătul ei  va răspunde, non-stop, un medic pediatru sau cu pregătire în medicina de urgență. În acest proiect vor fi implicați aproximativ  60 de medici, care vor asigura gărzi telefonice de 24 de ore. De asemenea, pe site-ul PEDITEL 1791, la secțiunea Sfaturi medicale pediatrice, pot fi găsite informații utile cu privire la cele mai comune urgențe medicale: febră, convulsii febrile, tuse, diaree, constipație, vărsături, traumatisme și fracturi, sângerări nazale, lovituri, aspirarea unui corp străin, conjunctivită, otită, înțepături de insecte, plânsul și agitația sugarilor, dureri de cap și migrene, erupții cutanate etc.

Dacă vom avea, în viitorul apropiat, două linii telefonice similare pentru urgențele pediatrice, nu poate fi decât în avantajul miilor de părinți din întreaga țară, timpul de așteptare pentru preluarea apelurilor telefonice fiind mult diminuat.

Este important de reținut că cele două numere distincte, Peditel 1791 și Call-Center-ul pentru urgențe pediatrice 0364-917 sunt diferite de Serviciul de Urgență Național 112, fiind servicii de consiliere medicală care nu înlocuiesc vizita la medic, ci asigură recomandări generale și suport până în momentul prezentării la un consult medical. În situațiile de mare gravitate, care pot pune în pericol viața copilului, medicii operatori vor putea redirecționa apelul direct către Serviciul de Ambulanță 112.

Cât despre mine, am descoperit serviciul Peditel în urmă cu câteva zile, într-un context nefericit, însă finalizat cu bine, fără complicații, în parte și datorită recomandărilor primite de la medicul de gardă al serviciului…

Gradina Botanica Cluj

Ieșisem cu fetele la plimbare și petrecusem o frumoasă după-amiază în Grădina Botanică din Cluj, până în momentul în care Sofia a alunecat într-un bazin cu apă, chiar sub ochii mei. Totul a durat câteva secunde: fetele s-au apropiat de marginea acelui mic bazin cu nuferi și s-au așezat pup pe marginea lui, aplecându-se ușor deasupra apei, atente la mișcarea mormolocilor și a altor mici viețuitoare din apă. A fost nevoie doar de o clipă pentru ca Sofia să se dezechilibreze și să cadă, cu capul înainte, scufundându-se cu totul în apă.

Totul s-a întâmplat înainte să reușesc le atenționez pe fete să nu se aplece deasupra apei; eram pregătită să o fac, atentă la ele, gândindu-mă chiar să le limitez accesul spre marginea bazinului, dar n-am mai apucat să spun nimic… Din fericire apa era mică și Sofia a reușit să se ridice imediat în picioare, chiar înainte să ajung lângă ea. Din nefericire apa era foarte murdară și, în cădere, Sofia s-a speriat și a încercat să țipe, iar acest gest a ”ajutat-o” să înghită câteva guri din apa aceea mâloasă, inspirând-o și pe gură și pe nas…

Dincolo de marea sperietură, de plânsul cu sughițuri de după aceea, de frigul hainelor ude și lipsa unor haine de rezervă, de drumul greu până acasă, am considerat că nu e cazul să mergem la spital, Sofia depășind șocul inițial după un plâns puternic, eliberator, acompaniat de o tuse ”sănătoasă”, cu care și-a curățat căile respiratorii. Am mers acasă, am spălat-o, am liniștit-o, am încercat să iau legătura telefonic cu medicul de familie (care nu mi-a răspuns, fiind vineri după-amiază) și, în orele următoare, am fost atentă la apariția oricărui simptom secundar. Mă îngrijorau bacteriile din apa aceea atât de murdară, mi-era teamă să nu îi creeze Sofiei vreo afecțiune gastro-intestinală severă și, tot gândindu-mă la posibile efecte secundare, mi-am amintit și alte informații despre înecuri survenite la ore întregi după incidente de acest fel, din cauza apei reziduale rămasă în plămâni…

Grijile mele au devenit tot mai mari pe măsură ce se apropia ora de culcare și tot ce-mi doream era să pot cere un sfat medical avizat, fără însă a îndrăzni ”să-i deranjez” pe cei de la 112 cu o astfel de problemă, aparent minoră.  În acest context, am primit  de la cineva informația despre existența acestui serviciu telefonic dedicat problemelor de natură pediatrică și a fost exact ceea ce aveam nevoie, în acel moment.

Mi-a răspuns la telefon o doamnă doctor extrem de amabilă, care a ascultat cu răbdare povestea noastră tragi-comică și apoi mi-a oferit toate detaliile medicale de care am avut nevoie (nu i-am reținut numele, dar îi mulțumesc încă o dată, aici, pentru răbdarea de a-mi explica în detaliu tot ceea ce am dorit să știu). Am primit informații ipotetice despre toate posibilele efecte secundare care ar fi putut să apară, despre cum să le urmăresc, despre ce să fac în fiecare situație în parte. Din fericire nu au existat niciun fel de urmări și Sofia a rămas doar cu sperietura (și învățătura de minte) a întâmplării. Iar eu, dincolo de noaptea albă pe care aș fi făcut-o la căpătâiul ei, păzind-o de ”balauri”, am apreciat tonul profesional, deloc alarmist, deloc acuzator, cu care am fost ”consultată” telefonic.

Știu, o discuție telefonică nu înlocuiește – atunci când e nevoie – vizita la medic; sunt însă atâtea situații în care acest fel de intervenție ajută enorm și mă bucur că în sfârșit avem în România, la nivel național, un astfel de serviciu telefonic, prezent în majoritatea țărilor civilizate. Vă doresc să nu fie nevoie să-l apelați niciodată, însă numărul 0364-917 (respectiv numărul scurt 1791, dacă va fi repus în funcțiune) n-ar trebui să lipsească din agenda telefonică a nimănui.

2 Comments

  1. Ileana vlad

    Se poate suna si din strainatate ? Daca da cum ?

  2. Loredana

    Buna Ileana da se poate chiar azi am sunat eu 0040364917 acesta e nr pe care poti sa suni

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.