Invațăm să scriem: cifrele din argilă polimerică (tutorial)

Feb 22, 2014 by

Invațăm să scriem: cifrele din argilă polimerică (tutorial)

Aștept de multă vreme să începem ”lecțiile” organizate de scriere, o nouă etapă în procesul natural de învățare pe care încerc să-l parcurg împreună cu fetițele mele.

Totuși, pentru că fetele nu au părut până de curând preocupate de deprinderea scrisului literelor și al numerelor, am decis să nu forțez lucrurile în niciun fel, chiar dacă tentația anticipării acestor activități a fost uneori (mult) prea mare, în speță atunci când am dat peste diverse materiale interesante, pe baza cărora să pot organiza momentele noastre de studiu. Am așteptat, răbdătoare, semne clare prin care ele să-mi transmită că vor să învețe mai mult… și așteptarea a fost lungă, pentru că înclinația naturală a fetițelor mele – cel puțin până la această vârstă – a fost către desenat, colorat și pictat, în egală măsură cu cea pentru ascultat povești, dar deloc exprimată în privința scrierii. 🙂

Mi-am dat seama, încă o dată, că există un timp special pentru joc, pentru învățarea prin joacă, înaintea celui pentru studiu – chiar dacă și studiul se face tot prin metode ludice. Copilăria mică a fetițelor mele a aparținut jocului liber, fără nicio presiune către memorarea mecanică (a literelor, cifrelor, poeziilor de orice fel etc.) sau către alte activități impuse de ”specificul vârstei” sau de recomandările curriculare. Eu nu fac și nu cred în comparațiile între copii, nu mai cred în grafice de creștere și dezvoltare, nu sunt preocupată de ceea ce ar trebui să știe copiii mei să facă la 4 ani, fie că sunt sau nu în colectivitate. Așadar pentru noi abia acum, în pragul vârstei de 4 ani, a început să se simtă interesul pentru scriere, iar activitățile pe care voi încerca să le rezum în viitor pe blog nu reflectă altceva decât experiența noastră personală, independent de ceea ce prevede programa educațională pentru vârsta preșcolară.

Pentru că literele încă nu sunt în sfera de interes a fetelor, am optat – pentru început – să studiem cifrele, să învățăm să le scriem și, apoi, dacă apetitul pentru studiul matematicii rămâne același, să încercăm să ne familiarizăm cu operațiile matematice elementare, respectiv cu studiul mulțimilor și cu inegalitățile simple (”mai mic” și ”mai mare”). Acesta este ”planul nostru” pentru această primăvară, activități strecurate printre lungile reprize de joacă… printre piesele de lego, puzzle și vase de bucătărie. 😛

Principala mea sursă de inspirație, atunci când vine vorba de activități cu copiii, este blogul Cameliei, Mic atelier de creație – despre care am povestit și aici. De acolo am ”furat” recomandările de materiale pentru pregătirea studiului cifrelor și tot de la Camelia am preluat și ideea realizării cifrelor din argilă polimerică.

cifre argila polimerica fimo

Dacă prindeți gustul modelării argilei, tot pe blogul Cameliei găsiți un amplu articol despre ustensilele necesare modelării argilei. Eu n-am avut niciunul dintre aceste instrumente, așa că am improvizat cu un cuțit ceramic, scobitori, câteva pachețele de argilă polimerică marca Fimo și… multă, dar extrem de multă răbdare. 😀

Urmând sfaturile Cameliei, indiferent de ceea ce dorim să realizăm, am reținut câteva reguli generale de lucru cu argila polimerică, extrem de importante:

* pentru modelaj se folosesc suprafețe netede și perfect curate; mâinile trebuie – de asemenea – să fie curate (eventual spălate de fiecare dată când schimbăm culoarea cu care lucrăm), căci orice fel de impuritate murdărește argila.

* la începutul lucrului, dacă argila este de tip ”Clasic” (Fimo Clasic), aceasta va fi foarte tare. Pachețelele se pot înmuia prin încălzire prealabilă pe calorifer sau direct în momentul utilizării, prin frământare preț de câteva minute bune. În timpul frământării se eliberează o serie de uleiuri din compoziția argilei, iar datorită căldurii mâinilor și a căldurii generate de acțiunea mecanică asupra sa, argila devine elastică și se înmoaie până la stadiul modelării acesteia, în orice fel de formă. Acesta este motivul pentru care ”Fimo Soft” este mai ușor de frământat și modelat decât ”Fimo Clasic” – și am constatat că majoritatea persoanelor care modelează argilă folosesc varianta ”Soft”.

* nu e nevoie să ne grăbim cu modelarea – deoarece argila nu se întărește decât prin coacere… prin urmare, cu migală și atenție, se pot obține orice fel de detalii pe suprafața argilei.

* în timpul modelării, dacă palmele încep să usture, trebuie spălate frecvent, iar la final aplicat pe ele un strat generos de cremă hidratantă, regeneratoare.

* componentele unei piese modelate se lipesc între ele prin presare, pentru a lua una forma celeilalte, iar după coacere, dacă este nevoie, acestea se dezlipesc și se relipesc împreună cu ajutorul unui adeziv.

* coacerea trebuie făcută la temperatură foarte mică și sub supraveghere continuă, existând riscul ca argila să se ardă și să se înnegrească, asemeni unei prăjituri :P. Coacerea se face timp de 15-20 de minute, la temperatură de 130 de grade, aerisind bucătăria în tot acest timp și după aceea, deoarece argila eliberează substanțe toxice, atunci când este prelucrată (motiv pentru care nu se recomandă utilizarea ei de către copii nici măcar în timpul modelării). Cu cât piesele modelate sunt mai plate, cu atât se vor coace mai repede.

* argila rămasă nefolosită se poate păstra în punguțe individuale, închise cât mai bine, depozitate în cutie ermetică. Prezența aerului face ca, în timp, argila să se usuce și să-și piardă proprietățile modelatoare.

În aprilie se împlinește anul de când am meșterit aceste figurine, în dublu exemplar, lăsându-le la îndemâna fetelor pentru a se juca cu ele, a număra floricelele de pe ele și a le asocia cu respectiva cifră… în tot acest timp au fost folosite intensiv, pentru orice altceva în afara număratului, cel mai adesea ajungând în farfurioare, pe post de prăjituri colorate. 😀

cifre argila polimerica fimoFac o paranteză: învățarea număratului de la 0 la 10 (și puțin peste) s-a făcut natural, cu deja multă vreme în urmă, tot jucându-ne și numărând diverse obiecte din jurul nostru, de la cuburi și alte jucării, până la butoanele liftului… Tot așa, în joacă, fetele au învățat să recunoască majoritatea cifrelor, dar aceasta nu are nicio legătură directă cu scrierea lor, zero (cercul, ovalul) fiind singura cifră pe care ar fi putut – până acum – s-o reproducă în scris.

Revenind la cifrele din argilă polimerică (apropos, știu că 10 nu e o cifră, dar l-am modelat, totuși, pentru a întregi numărătoarea), am folosit o tehnică extrem de simplă: din argilă de diferite culori am modelat, în primul rând, lungi ”cârnăciori”, rulând argila în palme, până la o grosime mai mică de 1 cm (grosimea potrivită depinde de mărimea cifrelor pe care doriți să le obțineți: cifrele noastre cu o înălțime de aproximativ 5 cm și o lățime de 2-3 cm).

Apoi, pentru a obține cifre de aceeași dimensiune, am folosit un șablon… se pot desena cifrele pe o coală de hârtie, la dimensiunea dorită, apoi se formează deasupra cifrele din argilă, pe conturul celor desenate; sau – dacă aveți – se poate folosi un puzzle de lemn, cu cifre, bine curățat înainte de praf, urme de mâncare sau alte ”mizerii”. Cu ajutorul acestor cifre din lemn lăcuit am realizat apoi presarea cifrelor din argilă, până la o înălțime de aproximativ 0,5 cm.

Am făcut, apoi, mici ajustări ale dimensiunii și formei, tăind capetele prea lungi ale cifrelor sau lățindu-le/alungindu-le până la o dimensiune potrivită cu a celorlalte. Modelul stil cusătură, de pe margini, l-am realizat cu o scobitoare, apăsând ușor oblic cu vârful ei… dar e o simplă chestiune de imaginație și gust felul în care alegeți să decorați cifrele.

Bine-înțeles, cifrele nu trebuie neapărat presate, aplatizate… noi am făcut-o pentru că am dorit ca floricelele de deasupra lor să aibă o aderență cât mai bună, pe o suprafață plană cât mai mare, știind că fetele vor fi tentate să tragă de ele și să le dezlipească.

cifre argila polimerica fimoPartea cea mai migăloasă, o spunem și eu și D. cu mâna pe inimă :P, a fost confecționarea floricelelor de pe fiecare cifră, cu toate detaliile de pe petalele lor… Se pot lipi simple bulinuțe sau orice altfel de forme, noi însă am dorit să dăm cifrelor un aspect cât mai delicat și prietenos.

Am început prin a confecționa mici bobițe colorate, pe care le-am lipit una de cealaltă prin presare, așezând în centru una de o culoare, iar în jurul său petalele (câte 5 bobițe). Odată lipite între ele, le-am mai presat odată între două suprafețe plane (am folosit câte două cifre din puzzle-ul de lemn), turtindu-le. La final, pe fiecare petală, am făcut mici inserții cu vârful unui ac.

Această metodă a bobițelor ”fără număr, fără număr” s-a dovedit, însă, mult prea anevoioasă, având două seturi de cifre pregătite pentru decorat…  motiv pentru care am schimbat ”tehnica”: am realizat cate o bobiță de argilă pentru mijlocul florii (cât o boabă mică de piper), apoi am pregătit rulouri subțiri ca o scobitoare, pe care le-am tăiat în bucățele de aproximativ 1  cm lungime. Aceste bucățele le-am îndoit, în formă de cerc, în jurul bobiței centrale, lipind capetele unul de altul. Am presat totul între două suprafețe plane și am obținut ”discuri”, cu interiorul de o culoare și marginea de alta.  Pe aceste discuri am făcut, presând aproape orizontal cu acul, liniuțe dese, asemeni razelor de cerc, obținând efectul de ”margarete”.

cifre argila polimerica fimoAm copt cifrele în două reprize de câte 15 minute fiecare, în cea de-a doua verificând culoarea argilei după fiecare câteva minute, pentru că după prima coacere materialul era încă elastic, ca un cauciuc foarte tare, îndoindu-se în palme, în timpul manevrării. Totuși, în instrucțiunile de folosire ale argilei, se recomandă un timp de coacere de 15 minute, așa că verificați cu atenție dacă figurinele s-au copt sau nu.

Deși abia acum, după aproape 1 an de la confecționare, cifrele ne-au devenit utile în scopul în care au fost ele create, până acum fetele s-au jucat în permanență cu ele, au numărat floricelele și au asociat numărul lor cu simbolul cifrei respective, le-au luat în palme de nenumărate ori – exersând componenta tactilă a învățării, așa că eu una am fost foarte încântată de succesul pe care l-au avut și de modul extrem de versatil în care ele pot fi folosite.

3 Comments

  1. Mamaaa, ce lucratura misto. Arata senzational, abia astept sa vina vremea sa fac si eu ceva de genul.

    Mi se pare foarte isteata atitudinea ta. Prea multi parinti sunt in ‘concurs’ si isi forteaza copiii sa invete chestii doar pentru ca ‘trebuie’. Lasa pruncul sa se joace si sa fie fericit, are timp sa stea cu nasu’-n carti o viata intreaga 😀

    • Carla

      Păi să stea cu nasu-n cărți cât mai mult! 😛 În alea de povești! 😛

      Iar eu zic să te apuci de pe-acum de treabă, ca să-ți faci antrenament, căci din argilă polimerică se pot meșteri o mulțime de minunății…

  2. Foarte frumos a iesit setul! Daca imi permiti un sfat: argila se recomanda sa se coaca la 110 grade, iar de intarit se intareste doar atunci cand se raceste complet, deci daca trec 15 min si figurinele nu sunt groase, sunt coapte. Din cate stiu eu, argila devine toxica doar daca se arde, deci mare atentie sa nu iasa fum.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.